"Значення" російських "медіа" на Заході зменшується: огляд пропагандистських матеріалів за 3 жовтня 2024 року.


Які найбільші труднощі у діяльності фейкоробів?

Російські ЗМІ в ООН понизили, а на Бі-Бі-Сі принизили

3 жовтня Валентин Богданов, керівник нью-йоркського бюро ВГТРК, поділився з "РИА Новости" інцидентом, який стався під час Генеральної асамблеї ООН. Він розповів, як один із членів делегації міністра закордонних справ Німеччини грубо перешкодив йому поставити запитання Анналені Бербок, що унеможливило виконання його обов'язків журналіста.

НАСПРАВДІ, Богданов тоді повівся не як журналіст, а як провокатор. Раніше він намагався вчинити аналогічну провокацію в будівлі ООН щодо президента України Володимира Зеленського. Бербок на ходу відповіла, що на всі питання відповість на брифінгу, куди вона й поспішала. Особи, які супроводжували міністерку, заборонили Богданову наближатись до неї. Той потім жалівся, що йому ледь не викрутили руки.

Наступні події обіцяють бути ще більш захопливими. Російські пропагандисти, які мають акредитацію в Нью-Йорку, відкрито покинули брифінг Бербок, сподіваючись, що секретаріат ООН відреагує на це відповідним чином. І реакція дійсно не забарилася: акредитацію російських "журналістів", серед яких був і Богданов, було знижено.

Другу історію про особу, що намагалася видати себе за спеціального кореспондента BBC, розповіло саме британське медіа. Журналісти BBC з'ясували, що співробітник пропагандистського ресурсу Рен-ТВ Айрат Ширяєв спробував видати себе за їхнього колегу на ім'я "Марк Назаров". Він підробив прескарту, але не впорався зі словом "valid" ("дійсна до"), написавши його через літеру W.

Замість Ширяєва, який намагався потрапити на зустріч із російською опозиціонеркою Лазаревою в німецькому Дюссельдорфі, на місце прибули репортери-стрингери. Завдяки їм, журналісти BBC змогли зв’язатися з Ширяєвим, але він продовжував обманювати їх по телефону, стверджуючи, що працює в одній компанії з ними. Важко уявити більш принизливу ситуацію для російських пропагандистів.

З огляду на ці та багато інших прикладів подібної поведінки російських "медіа", їхня валідність на Заході невпинно зменшується, а її обнулення є лише питанням часу.

Кремль бере участь у політичній грі "мафія" під час виборів у Молдові.

Внаслідок відсутності внутрішніх виборів, Росія зосереджує свої зусилля на міжнародних питаннях. Особливу увагу вона приділяє Молдові, де 20 жовтня відбудуться президентські вибори та референдум про приєднання до Європейського Союзу, що є серйозним викликом для Кремля.

Насправді, Москва створила мережу, нагадуючу мафіозні структури, для розподілу готівки напередодні критично важливого референдуму, який визначить долю країни, повідомляють високопоставлені чиновники з Кишинева в інтерв'ю виданню Politico. "Молдова зіткнулася з унікальним явищем підкупу виборців, що поєднує в собі елементи гібридної війни та дезінформації, яке наша країна не бачила раніше", – зазначив начальник поліції Молдови Віорел Чернеуцану. Він підкреслив, що лише за останній місяць на банківські рахунки понад 130 000 молдован надійшло більше 15 мільйонів доларів з Росії. Ці кошти, що використовуються для підкупу виборців, допомагав відмивати Ілан Шор, засновник нині забороненої в Молдові проросійської партії "Шор".

Цю інформацію стало відомо лише через кілька днів після того, як радник з національної безпеки Молдови Станіслав Секрієру зробив заяву про те, що Росія розпочала "безпрецедентний тиск" у вигляді пропаганди та залякування перед голосуванням, яке призначено на 20 жовтня. Він зазначив: "Вони експлуатують страхи, усвідомлюючи, що наш шанс на вступ до ЄС не триватиме вічно".

Окрім того, російські спецслужби активно формують політичну арену Молдови, використовуючи клони партій та кандидатів різного спрямування — від проросійських до підроблених проєвропейських. «У цьому році Росія вклала приблизно 100 мільйонів євро у втручання в демократичні процеси Молдови», — підкреслює Секрієру.

Антиукраїнська "осінь у Нью-Йорку" виявилася невдалою.

Але давайте повернемося до Організації Об'єднаних Націй. Під час нещодавньої Генеральної асамблеї в соцмережах з'явився відео, на якому автор зафіксував, як нібито проходить вулична акція проти України поблизу будівлі штаб-квартири цієї організації.

Насправді, учасники цієї акції протестували проти переслідувань прихильників релігійного руху Фалуньгун у Китаї. Подібні демонстрації є звичними для Нью-Йорка під час сесій Генеральної асамблеї ООН. Проте, транспарант, що з'явився у вірусному відео, більше нагадує ті, які використовували під час акцій у 2021-2023 роках, а не у 2024-му.

За інформацією, наданою російськими ЗМІ, в середині вересня в Нью-Йорку двоє чоловіків демонстрували антиукраїнські плакати та карикатури президента Зеленського.

Але, наприклад, до фотобанку Getty Images потрапили кадри з цих акцій з плакатами на підтримку Україні.

На фотографії, зробленій 25 вересня, двоє чоловіків тримають плакати з написами "Russia is a terrorist state" і "Stand with Ukraine". Судячи з антуражу, це приблизно те саме місце, що й на вірусному відео, тільки зняте з іншого ракурсу. Люди зі знімка схожі на героїв ролика, але одягнені інакше. На численних фотографіях із Нью-Йорка, знятих в той час, похмура погода, а на відео, що розійшлося проросійськими Telegram-каналами, яскраво світить сонце.

Згідно з інформацією, наданою проєктом "Проверено. Медиа", основою для цього відео слугував матеріал з перевіреного YouTube-каналу Voice of America Africa, який був опублікований 21 вересня минулого року. При створенні нової версії відео в вересні 2024 року, фальсифікатори видалили логотип каналу та внесли зміни до плакатів і погодних умов. Проте, незважаючи на їхні зусилля, "антиукраїнська осінь у Нью-Йорку" так і не відбулася.

Які найбільші труднощі у діяльності фейкоробів?

І наостанок про медіаграмотність як ключ до боротьби з російською пропагандою.

Відомий фактчекер, керівник проєкту "Проверено. Медиа" Ілля Бер каже, що поки що не бачив жодного фейку, який не можна було б розпізнати на власні очі, орієнтуючись на певний набір ознак. Розв'язання проблеми -- пошук першоджерел.

В дійсності, як вважає Бер, найбільша проблема полягає не стільки в створенні фейку, скільки в його поширенні у медіа-просторі таким чином, щоб залишити під питанням його походження. На даний момент, фейкостворювачі не досягають значних успіхів у цьому.

А щоб розпізнати фейк простому споживачеві медіа Бер радить насамперед орієнтуватись на офіційні та авторитетні джерела інформації: "Якщо ви бачите супергучну новину, пов'язану з великою політикою, але її немає на BBC, Reuters, The New York Times, Deutsche Welle, то, скоріш за все, з цією новиною щось не так. Крім того, явище останнього часу -- це фактчекінг і професійні фактчекерські проєкти. У світі їх уже близько 200, а сертифікованих у International Fact-Checking Network -- близько 120".

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки нагадує: якщо ви виявили фальшиву інформацію, підозрілі профілі, а також сумнівні sms чи email розсилки, будь ласка, діліться цим у нашому чат-боті.

Related posts