Конституционный Суд Украины разбирает дело пенсионерки, проживающей в зоне Чернобыля, касающееся вопросов пенсионных выплат.
Второй сенат 13 ноября текущего года провел открытое пленарное заседание, на котором в формате письменного производства рассматривалась конституционная жалоба Веры Александровны Шваб. Об этом информирует Конституционный Суд Украины.
Другий сенат 13 листопада ц.р. на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розглядав справу за конституційною скаргою Шваб Віри Олександрівни. Про це пише КСУ.
Суддя-доповідач Олег Первомайський зазначив, що заявниця подала до Конституційного Суду України прохання перевірити відповідність Конституції України пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", ухваленого 6 грудня 2016 року під номером 1774-VIII (далі - Закон № 1774).
Оспорюваними приписами Закону № 1774 установлено, що мінімальну заробітну плату після набрання чинності цим Законом не застосовують як розрахункову величину для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат, крім розрахунку щорічного обсягу фінансування статутної діяльності політичних партій; до внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини її застосовують у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, з 1 січня 2017 року.
З аналізу конституційної скарги та супутніх документів випливає, що Віра Шваб є пенсіонеркою, яка не має трудової діяльності. Вона перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - Управління) і має статус особи, що постраждала в результаті Чорнобильської катастрофи.
Заявниця зазначає, що внаслідок застосування пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1774 відбулося фактичне зменшення розміру доплати до пенсії для пенсіонерів, які не працюють і проживають у зонах радіоактивного забруднення, у порівнянні з раніше встановленими виплатами, які передбачені статтею 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ (далі - Закон № 796).
Не погодившись із даним рішенням, вона подала адміністративний позов до суду проти Управління, в якому вимагала визнати бездіяльність Управління неправомірною в контексті ненарахування та невиплати підвищення до пенсії. Це підвищення належало їй як пенсіонерці, що не працює і проживає на території, що зазнала радіоактивного забруднення. Вона посилалася на статтю 39 Закону № 796 і просила зобов’язати Управління провести нарахування та виплату щомісячного підвищення до пенсії в розмірі, що відповідає двом мінімальним зарплатам, встановленим законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
Суд першої інстанцій позовні вимоги задовольнив частково. Апеляційний суд скаргу Віри Шваб залишив без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Верховний Суд відмовив їй у відкритті касаційного провадження.
Згідно з думкою заявниці, оскаржувані положення Закону № 1774 обмежують зміст і обсяги її прав, що, в свою чергу, веде до порушення її права на власність. Крім того, ці положення суперечать принципу юридичної визначеності, який є невід'ємною частиною верховенства права та юридичної рівності, що робить їх дискримінаційними.
Суддя також зазначив, що в рамках розгляду Першого та Другого сенатів існує кілька справ, які пов'язані з аналогічним об'єктом конституційного контролю.
На відкритій частині пленарного засідання був присутній постійний представник Верховної Ради України у Конституційному Суді України Максим Дирдін.
Другий сенат ознайомився з документами справи та перейшов до конфіденційної частини пленарного засідання.