Кабінет Міністрів України у співпраці з Міністерством юстиції пояснює, які установи відповідають за реєстрацію цивільного стану.
Згідно з українським законодавством "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" (далі - Закон), в певних ситуаціях, визначених цим законом, державна реєстрація актів цивільного стану є обов'язковою.
Акти цивільного стану представляють собою події та дії, які тісно пов'язані з особистістю і які можуть започаткувати, змінити, доповнити або припинити її статус як суб'єкта цивільних прав і обов'язків. Згідно з цим Законом, підлягають державній реєстрації такі події, як народження особи та визначення її походження, укладення та розірвання шлюбу в установлених законом випадках, зміна імені, а також смерть (стаття 2 Закону).
Згідно зі статтею 3 зазначеного Закону, реєстрація актів цивільного стану здійснюється відповідно до вимог цього Закону, а також Цивільного і Сімейного кодексів України та інших нормативно-правових актів. Інформація про народження особи, її походження, усиновлення, а також питання, пов'язані з батьківськими правами, укладенням і розірванням шлюбу, зміною імені та смертю, підлягає обов'язковій реєстрації в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян і в Єдиному державному демографічному реєстрі згідно з вимогами Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус".
Державна реєстрація актів цивільного стану здійснюється через складання відповідних записів. Запис цивільного стану - це офіційний документ, виданий органами, що займаються реєстрацією актів цивільного стану, який фіксує особисті дані особи та засвідчує факт реєстрації конкретного акта. Цей запис є невід'ємним доказом подій, які він засвідчує, і може бути оскаржений лише в судовому порядку. Дані про фізичну особу, що містяться в записі цивільного стану, є конфіденційними і не можуть бути розголошені (згідно з статтею 9 Закону).
Відповідно до статті 4 зазначеного Закону, до органів, відповідальних за державну реєстрацію актів цивільного стану, належать, зокрема:
- Департаменти державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції (надалі - ДРАЦС);
- виконавчі структури сільських, селищних та міських рад.
- Дипломатичні представництва і консульські установи України проводять державну реєстрацію актів цивільного стану громадян України, які проживають або тимчасово перебувають за кордоном.
Повноваження державних органів, відповідальних за реєстрацію актів цивільного стану.
Відділи державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції проводять державну реєстрацію:
- виникнення фізичної особи та її джерела;
Також ДРАЦСи вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх. (Докладніше про всі послуги, які надають ДРАЦСи, у нашому матеріалі).
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державну реєстрацію:
- виникнення фізичної особи та її джерела;
Дипломатичні представництва і консульські установи України проводять державну реєстрацію:
- виникнення фізичної особи та її джерела;
- втрати життя серед українських громадян.
Крім того, вони приймають і розглядають заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання.
Дипломатичні представництва та консульські установи України здійснюють державну реєстрацію зміни імені та розірвання шлюбу виключно для громадян України, що постійно проживають за межами країни.
Для здійснення державної реєстрації актів цивільного стану необхідно подати паспорт громадянина України або паспорт іноземного громадянина, а також документи, що підтверджують факти, які підлягають реєстрації.
Органи державної реєстрації актів цивільного стану видають відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану.
Органи державної реєстрації актів цивільного стану інформують відповідні органи іноземних країн, з якими Україна має угоди про правову допомогу та правові відносини у сферах цивільного та сімейного права, про реєстрацію актів цивільного стану громадян цих держав, якщо умови угод передбачають надання таких даних (стаття 6 Закону).
Методи здобуття послуг
Отримати послуги з державної реєстрації актів цивільного стану можна, безпосередньо звернувшись до будь-якого органу державної реєстрації актів цивільного стану, розташованого на підконтрольній українській владі території, до дипломатичного представництва, консульської установи України або ж через центри надання адміністративних послуг.
Крім того, зареєструвати народження дитини можна через Єдиний державний веб-портал електронних послуг "Портал Дія", скориставшись комплексною електронною публічною послугою "єМалятко".
Заявку на державну реєстрацію шлюбу можна також подати через Портал Дія. Нещодавно з'явилася нова послуга "Онлайн-шлюб через Дію", що дозволяє укласти шлюб всього за кілька простих кроків.
Для уточнення інформації з питань державної реєстрації актів цивільного стану можна зкомунікувати з ДРАЦС за допомогою онлайн-чатів: http://surl.li/jmyhku, або зателефонувавши на гарячі лінії: http://surl.li/ohjfab.
Актуальні дані про адреси та контактні номери телефонів відділів державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції можна знайти на офіційному веб-сайті Міністерства за наступним посиланням: http://surl.li/kvgwdd.