Дилема НАТО: США та Європейський Союз стурбовані присутністю російських військових літаків поблизу своїх кордонів.
Російські авіаційні сили, що здійснюють польоти поблизу кордонів НАТО на різних континентах з метою залякування альянсу, можуть недооцінити ситуацію, що призведе до суттєвих наслідків.
Командування Північноамериканської повітряно-космічної оборони (NORAD) у понеділок оприлюднило відеоматеріали, на яких зафіксовано, як російський винищувач Су-35 23 вересня пролетів поблизу американського F-16. Поведінка російського пілота була охарактеризована як небезпечна та непрофесійна. Тим часом у НАТО висловлюють занепокоєння, що в своїх спробах залякати супротивників Росія може допуститися помилки, що змусить альянс вжити відповідних заходів з серйозними наслідками. Про це повідомляє Newsweek.
Кадри, опубліковані Міністерством оборони Росії 24 вересня, демонструють зображення з кабіни екіпажу та злітно-посадкової смуги, на яких заявляється, що стратегічний бомбардувальник Ту-95МС здійснює політ поблизу західного узбережжя Аляски. Це стало останнім провокаційним сигналом Москви на адресу НАТО.
Вересень 2024 року виявився складним для NORAD, оскільки командування зафіксувало присутність двох російських патрульних літаків Іл-38, а також двох літаків Ту-142, які виконують задачі морської розвідки та боротьби з підводними човнами, неподалік від Аляски.
Ці інциденти сталися в зоні розпізнавання протиповітряної оборони Аляски (ADIZ), що оточує суверенний повітряний простір США та Канади, куди літаки потребують дозволу, щоб увійти або потенційно зіткнутися з перехопленням.
Один з експертів висловився для Newsweek, що основна мета Москви з проведенням авіапольотів полягає в підтриманні НАТО у стані "підвищеної готовності", а також у показі військових можливостей Російської Федерації.
Представники NORAD повідомили, що активність Росії "не сприймається як загроза", в той час як Москва акцентує увагу на тому, що її авіапольоти відбуваються над "нейтральними водами". Проте ці події відбуваються на фоні зростаючої напруженості, спричиненої повномасштабним вторгненням Росії в Україну.
На відстані тисяч миль і в одинадцяти часових зонах від США, Eurofighter'и НАТО, розташовані у Латвії, були підняті в повітря 20 та 21 вересня для супроводу російських літаків, які наближалися до латвійського кордону з Білоруссю. Нові члени НАТО, Швеція та Фінляндія, також зафіксували окремі випадки порушення повітряного простору своїми військовими літаками з боку Росії в останні місяці.
Генерал-майор США у відставці Гордон "Скіп" Девіс, який обіймав посаду заступника помічника генерального секретаря НАТО з оборонних інвестицій, відзначив, що після анексії Криму Москвою у 2014 році та вторгнення на Донбас, випадки порушення повітряного простору Росією значно зросли.
Останні події можуть бути пов'язані із закликом України скасувати обмеження на використання боєприпасів великої дальності для атак на військові об'єкти в глибинах Росії, а також з рішеннями країн НАТО продовжити або посилити військову підтримку Україні.
За інформацією Девіса, російські військові літаки, пролітаючи поблизу території НАТО, зазвичай не активують свої транспондери. Це означає, що ці літаки не здійснюють передачу кодів транспондерів, які допомагають визначити їхній тип, місцезнаходження та висоту.
"Крім того, вони часто не подають плани польотів і не спілкуються з цивільними авіадиспетчерами. Така поведінка збільшує ризик небезпечних інцидентів або прорахунків у переповненому повітряному просторі поблизу кордонів НАТО", -- кажуть у Центрі аналізу європейської політики (CEPA).
Протягом 2013-2021 років кількість щорічних перехоплень варіювалася в межах від 290 до 350 випадків. Проте після повномасштабного вторгнення Росії в Україну у 2022 році ситуація значно ускладнилася: літаки НАТО піднімалися в повітря близько 570 разів.
У 2023 році кількість перехоплень знизилася до показників, які спостерігалися до початку вторгнення, при цьому НАТО провела більше 300 перехоплень, здебільшого в повітряному просторі Балтійського регіону.
За словами історика Сергія Радченка, ці інциденти були частиною психологічних операцій з часів холодної війни, які мали на меті тримати суперників у напрузі та змусити їх увімкнути сигнальну розвідку та радари, "щоб перевірити готовність іншої сторони".
"Ненавмисна ескалація є небезпечним аспектом цих місій, незалежно від того, чи то росіяни літають своїми літаками поблизу американського повітряного простору на Алясці чи в Балтійському морі", -- сказав Радченко.
Знищення комерційного рейсу корейських авіаліній 1 вересня 1983 року, що прямував з Нью-Йорка до Сеула, сталося на фоні загострення відносин між Сполученими Штатами та Радянським Союзом, а також Москвою.
"Приємно усвідомлювати, що ми володіємо більше ніж 70-річним досвідом. Існують певні норми взаємодії, які були створені, і нам слід сподіватися на їхнє дотримання", — зазначив Радченко, професор Школи передових міжнародних досліджень імені Джона Гопкінса.
У вересні NORAD повідомило, що польоти російських літаків у зону протиповітряної оборони стали звичним явищем. Девіс підкреслив, що перехоплення літаків є стандартною складовою місії НАТО з моніторингу повітряного простору, яка була посилена з лютого 2022 року.
Проте спільний виліт бомбардувальників з Росії та Китаю поблизу Аляски в липні викликав занепокоєння у міністра оборони США Ллойда Остіна, який зазначив зростання військової співпраці між Пекіном і Москвою з моменту початку вторгнення в Україну.
23 вересня російсько-китайська флотилія увійшла в Охотське море в західній частині Тихого океану в рамках спільних військово-морських навчань "Взаємодія-2024".
Роберт Мерретт, віцеадмірал США у відставці та заступник директора Інституту політики безпеки та права Сіракузського університету, сказав, що збільшення кількості перехоплень у міжнародному повітряному просторі та ПВО є частиною передачі сигналів про чутливість у зонах високого інтересу, особливо щодо надмірних територіальних претензій.
Окрім Балтійського регіону та прикордонних територій Росії й Аляски, перехоплення також мали місце над Японським, Норвезьким, Східно-Китайським і Південно-Китайським морями.
1 квітня 2001 року сталося повітряне зіткнення між американським розвідувальним літаком ВМС EP-3E ARIES II та китайським перехоплювачем J-8, що призвело до міжнародного скандалу. Тепер у США існують побоювання, що подібна ситуація може повторитися, але з потенційно набагато серйознішими наслідками.
Нагадуємо, що видання "Фокус" вже повідомляло про перехоплення російських літаків у повітряному просторі Балтики. Це не вперше, коли літаки Росії заходять у зону, контрольовану країнами ЄС та НАТО. На початку цього місяця латвійське міністерство оборони повідомило, що російський дрон зазнав катастрофи поблизу Резекне на сході Латвії, пролетівши через територію Білорусі. Латвія вже сповістила НАТО про цей випадок.