Без необходимости проходить сложные IQ-тесты и экзамены по истории украинской государственности, опубликована окончательная версия изменений для претендентов на должность судьи.
В скором времени Верховная Рада планирует рассмотреть во втором чтении законопроект 11425-д, который отменяет сложный IQ-тест для кандидатов в апелляционные суды и Высший антикоррупционный суд. Также вводится возможность выбора специализации для квалификационного экзамена. Важным аспектом является то, что во второй редакции законопроекта предусмотрено исключение тестирования по истории украинской государственности для текущих конкурсов в апелляционные суды и ВАКС.
"Судебно-юридическая газета" разобралась, что предлагается данным законопроектом "О внесении изменений в Закон Украины "О судоустройстве и статусе судей" об особенностях сдачи квалификационного экзамена" с учетом учтенных во втором чтении поправок.
Отже, до статті 74 Закону "Про судоустрій і статус суддів", що визначає порядок проведення кваліфікаційного іспиту, будуть внесені такі зміни.
Кваліфікаційний іспит слугує оцінкою професійних навичок особи, яка претендує на посаду судді. Його мета полягає у визначенні глибини знань, підготовленості кандидата та його здатності виконувати функції правосуддя в конкретному судовому органі.
Основою для отримання дозволу на складання кваліфікаційного іспиту є ухвала Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Кваліфікаційний іспит здійснюється через виконання анонімних тестів та практичних завдань.
Анонімне тестування охоплює оцінку когнітивних навичок, знань з історії української державності, загальних правових знань, а також однієї або кількох спеціалізацій суду на вибір: адміністративної, господарської або загальної (цивільної та кримінальної).
Практичні завдання виконуються відповідно до обраної кандидатом спеціалізації (або спеціалізацій) судової системи.
Форма і зміст тестів, практичних завдань, а також процедура їх проведення затверджуються Вищою кваліфікаційною комісією суддів.
ВККС повинна опублікувати програму кваліфікаційного іспиту та список тестових питань (за винятком питань, що стосуються когнітивних здібностей) не пізніше ніж за 30 днів до дати його проведення на своєму офіційному веб-сайті.
Кандидат на посаду судді вважається таким, що успішно пройшов кваліфікаційний іспит у обраній спеціалізації суду, якщо він:
1) отримав не менше 75% від максимальної кількості балів за тестування з історії української державності, загальних правових знань та спеціалізації суду;
2) отримав не менше 75% від максимально можливого балу за виконання практичного завдання, що стосується конкретної спеціалізації суду;
3) успішно пройшов тестування щодо когнітивних здібностей. Успішним проходженням вважається набрання кандидатом середнього допустимого бала тестування щодо когнітивних здібностей, встановленого ВККС.
ВККС встановлює прохідний бал кваліфікаційного іспиту, який не може бути нижчим за 75% максимально можливого бала за відповідне тестування (крім тестування щодо когнітивних здібностей) та виконання практичного завдання кваліфікаційного іспиту.
При відборі кандидатів на посаду судді прохідний бал визначається з огляду на кількість вакантних посад, для яких оголошено конкурс.
Кандидат на посаду судді, який не з'явився для складання кваліфікаційного іспиту без поважних причин, відмовився від його складання чи не склав його, може бути допущений до складання такого іспиту повторно не раніше ніж через один рік.
Кандидат на посаду судді, який склав кваліфікаційний іспит, але не набрав прохідний бал, може використати результати такого іспиту під час участі у наступному доборі на посаду судді, оголошеному протягом двох років з дня затвердження таких результатів.
Неправильне виконання процедури кваліфікаційного іспиту може бути оскаржене відповідно до законодавчо визначеного порядку.
Частина 5 статті 82 сформульована в новій редакції.
Суддя, згаданий у третій частині цієї статті, під час кваліфікаційного іспиту проходить анонімне тестування для оцінки своїх когнітивних здібностей, знань з історії української державності, загальних правових знань, а також виконує анонімне тестування та практичне завдання в одній чи кількох обраних спеціалізаціях суду.
Суддя вважається успішно здобувшим кваліфікацію у вибраній судовій спеціалізації, якщо він:
У частині XII "Заключні та перехідні норми" зазначено таке (пункт 57-1).
Вищою кваліфікаційною комісією суддів України (ВККС) завершується конкурс на вакантні посади суддів апеляційних судів, оголошений відповідно до рішення ВККС від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23. Цей конкурс проходить за новими правилами, що набрали чинності після ухвалення Закону "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та інших законодавчих актів України, спрямованих на вдосконалення процедур суддівської кар'єри", який був прийнятий 9 грудня 2023 року під номером 3511-IX. В рамках цього конкурсу ВККС проводить кваліфікаційний іспит згідно з нормами, що регулюють процедуру складання іспиту після вступу в силу вказаного закону.
Також прикінцеві положення доповнено пунктом 62 такого змісту:
Встановити, що після впровадження норм цього Закону, які регулюють анонімне тестування з історії української державності, таке тестування не буде проводитися в рамках кваліфікаційного іспиту на конкурсах для зайняття вакантних посад суддів, що були оголошені рішеннями Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23 та від 23 листопада 2023 року №145/зп-23.
Новий закон починає діяти з наступного дня після його публікації, за винятком норм, що стосуються анонімного тестування на тему історії української державності. Вони набудуть чинності через рік після публікації Закону "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких інших законодавчих актів України, що стосуються вдосконалення процедур кар'єри суддів" від 9 грудня 2023 року №3511-IX.
Зазначимо, що закон №3511-IX вступив у силу 30 грудня 2023 року.
Згідно з інформацією, наданою Головним юридичним управлінням парламенту, положення проекту, яке передбачає звільнення від проходження анонімного тестування з історії української державності, створює переваги для окремих кандидатів на суддівські посади в порівнянні з іншими, які будуть змушені проходити всі види анонімних тестів після набрання чинності цього закону. Таким чином, законодавець встановлює різні умови правового регулювання для складання кваліфікаційного іспиту кандидатами на суддівські посади.
Проте відмінність, що полягає у відсутності анонімного тестування для конкретної категорії кандидатів на посаду судді, зазначена в новому пункті 62, не може вважатися об'єктивно виправданою, що в свою чергу свідчить про наявність дискримінації.
"Запровадження різних підходів до організації кваліфікаційного іспиту, виділення окремої категорії кандидатів на посаду судді та надання їм переваг у проходженні анонімного тестування, зокрема, шляхом звільнення від іспиту з історії української державності та отримання "середнього допустимого балу тестування з когнітивних здібностей, визначеного Вищою кваліфікаційною комісією суддів України", суперечить принципу єдиного статусу всіх суддів в Україні та порушує принцип рівності. Це може призвести до непередбачуваних наслідків як для формування суддівського корпусу, так і для функціонування судової влади", – зазначили в ГЮУ.